چرم طبیعی را بهتر بشناسید

پوشیدن لباس چرمی چه حسی به شما می‌دهد؟ به دست گرفتن یک کیف چرم یا کفشی از جنس چرم طبیعی گاو، می‌تواند خیلی استایل شما را شیک و باکلاس نشان دهد. اما هیچ می‌دانید این لباس‌ها چطور و با چه روشی تهیه می‌شود؟ از انواع مختلف چرم آگاهی دارید؟

از سالیان دور استفاده از جنس چرم طبیعی بین اقشار مرفه‌تر جامعه رواج داشته و اگر بگوییم قدمت آن به 7000 سال پیش می‌رسد، حتما تعجب خواهید کرد.

وجود تنوع رنگ، مدل و بافت چرم و سوالاتی که اکثر مشتریان درباره نحوه نگداری چرم طبیعی می‌پرسند، ما را بر آن داشت تا درمورد انواع چرم مطالبی را تهیه و با شما به اشتراک بگذاریم پس با ما همراه باشید تا درمورد چرم طبیعی یلسان بیشتر آشنا شوید.

اگر از طرفداران فیلم‌های کابوی باشید خوب به خاطر دارید که چکمه‌های بلند تمام چرم عسلی رنگ، جا تفنگی‌های چرمی و حتی زین‌های چرمی کاراکترهای اصلی فیلم، چقدر محبوبیت این جنس این وسایل را به مخاطبان نشان می‌داد.

این شدت علاقه به محصولات چرمی شاید امروزه باب میل نباشد اما طراحان مد و پوشاک همچنان در طراحی‌های خود از این جنس استفاده کرده و حتی شده مقدار کم، در طرح های خود استفاده می‌کنند.

 چرا از محصولات چرمی خوشمان آمده و از آنها استفاده می‌کنیم؟

سالیان سال است که کیف چرمی خود را به دست گرفته‌اید و به قول معروف بدون اینکه آخ بگوید، مرتبا از آن استفاده می‌کنید. اما واقعا چرا جذب محصولات چرمی مخصوصا چرم طبیعی می‌شویم؟

  1. ماندگاری: طول مدت ماندگاری و سلامت چرم مخصوصا چرم طبیعی بسیار زیاد است.
  2. تنوع: تنوع زیاد مدل‌های چرم، ایجاد نقوش زیبا روی آن و قابلیت تبدیل شدن از یک جنس ساده به محصولی زیبا، قابلیت مهم چرم طبیعی است.
  3. برای دسته بندی انواع چرم می‌توانیم از نظر جنس، روش تولید و شکل آن به دسته‌های مختلفی تقسیم کنیم.
  4. شیک بودن: محصول ساخته شده با چرم طبیعی بسیار متفاوت از جنس‌های دیگر آن محصول است.

ویژگی یک چرم طبیعی چیست؟

اگر طرفدار چرم طبیعی باشید به خوبی می‌دانید که ظاهر چرم‌های مختلف با هم فرق دارند. برخی مانند:

– جیر نرم و پر از پرزهای کوتاه است و شبیه مخمل می‌ماند. بیشترین کاربرد آن در صنعت کیف و کفش است.

– ورنی چرمی با ظاهر براق است. ضد آب بوده و در صنعت پوشاک و کیف و کفش استفاده می‌شود.

– اگر چرمی روی سطح آن شبیه به پوست مار و کروکدیل باشد، کروکو است. این طرح‌ها به دلیل سایش روی چرم به وجود می‌آیند.

– چرم دانه کامل قیمت بسیار بالایی دارد. چرا که همه دانه‌های طبیعی روی پوست حیوان را دارد.

– وقتی چرم دانه کامل اصلاح شود، چرم الگانت به دست می‌آید.

انواع چرم کدام است؟

چرم طبیعی همانطور که از نامش پیداست از پوست حیوانات مختلف تهیه شده است. چرم گاو و گوسفندی پر استفاده ترین نوع و بز، بوفالو، کروکودیل، شترمرغ و شتر به اندازه کمتری در تولید پوشاک استفاده می‌شوند.

اگر چرم را از نظر روش تولید در نظر بگیریم، چرم طبیعی و چرم مصنوعی دو نوع عمده چرم‌های استفاده شده در صنعت پوشاک هستند.

از چرم مصنوعی بیشتر در مبل، کفش، جلد کتاب، روکش صندلی و … استفاده می‌شود. برای ساخت این نوع چرم دو مدل در نظر گرفته می‌شود. نوع انعطاف پذیر آن به نام پلی اورتامپن و جنس خشک‌تر آن با عنوان پلی وینیل کلراید برای ساخت جعبه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما بحث چرم طبیعی جداست. وقتی پوست حیوانات در فرایند دباغی به جنسی کاربردی تبدیل شود، به سه دسته سبک با ضخامت کم برای کاربردهایی همچون دستکش، نیمه سنگین برای ساخت وسایل لاکچری و چرم‌های سنگین مثل چرم‌های مورد استفاده در تولید کیف دستی، تقسیم می‌شود.

آیا می‌توان چرم طبیعی را از مصنوعی شناخت؟

یکی از دغدغه خریداران پوشاک و اجناس چرمی این است که نمی‌دانند چرم خریداری شده طبیعی یا مصنوعی است و اصلا به فروشنده چطور می‌توان اعتماد کرد؟

برای همین منظور برای شناسایی و تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی، باید چندین نشانه را دنبال کنید.

  1. میزان انعطاف پذیری: چرم طبیعی قابل انعطاف و نرم است و با گذر زمان نرم‌تر و جا افتاده‌تر هم می‌شود.
  2. بو: چرم مصنوعی بوی مواد شیمیایی و چرم طبیعی بوی خاص طبیعت حیوان را می‌دهد.
  3. قیمت: بخاطر فرایند تولید چرم طبیعی، همیشه قیمت آن بالاتر از چرم مصنوعی است.
  4. بافت چرم: بافت چرم طبیعی و مصنوعی فاصله زیادی با هم دارند. کافی است دو مدل را کنار هم بگذارید آنگاه به سرعت تشخیص خواهید داد کدام چرم طبیعی و کدام مصنوعی است.

بی‌ضررترین روش تمیز کردن چرم چیست؟

وقتی به دنبال محصولات چرمی باشید، بخاطر کیفیت و قیمت بالای این محصولات، اولین سوالی که به ذهن می‌رسد این است که این محصول را چطور به بهترین صورت محافظت کنم؟ خب حق دارید چرا که بناست سالیان سال از آن استفاده کنید و همیشه باید شیک و تمیز باشد.

  • نور خورشید برای چرم طبیعی مثل زهر است. پس تا جای ممکن باید از نور مستقیم دور باشد چرا که باعث خشک و شکنندگی چرم خواهد شد.
  • از رطوبت به دور باشد تا کپک نزند.
  • مواظب پارگی و آسیب دیدن آن باشیم.
  • چرم طبیعی روغن‌هایی طبیعی دارد، پس نباید از صابون و سایر وسایل شوینده استفاده کنیم. یک پارچه مرطوب برای تمیز کردن آن کافیست.
  • برای جلوگیری از ترک خوردن چرم، می‌توان از کرم چرم استفاده کرد.

چرم جنسی است که همیشه در بورس است و ظاهر و استایل شما را شیک و باکلاس نمایش می‌دهد. اگر چرم طبیعی یلسان اصل خریداری کنید، سالیان سال برای شما باقی می‌ماند بدون اینکه از مد بیفتد. فقط باید راه‌های مراقبت از چرم را به خوبی بلد باشید تا طول عمر آن وسیله را افزایش دهید.